vrijdag 30 december 2011

Rekensommetje

Mijn maag is nog niet gewend om het zonder vet, rijk en machtig voedsel te stellen. Ik vind het zonde om het surplus aan feesteten weg te gooien, dus proppen we ons nog dagen vol met dit ´lekkers´. Ik weet dat het niet goed is, maar ga even vrolijk verder. Waarom doen we dat eigenlijk? Of ik...?
Op het nieuws hoor ik dat we in Nederland 825 miljoen gespendeerd hebben aan Kerstinkopen bij AH, C1000, Jumbo, Jan Linders en zo. Daar boven op komt nu nog 65 miljoen voor vuurwerk. En alle oliebollen, toastjes, chips, kaasblokjes, worst en champagne.
Ik tel alvast bij elkaar...825 miljoen plus 65 miljoen = 890 miljoen. Daar komt dan nog een hoop bij, dus boven de 1000 miljoen, dus dat is 1 miljard in Nederland alleen in december van dit jaar.
Ik denk aan de 9 miljoen die Serious Request heeft opgeleverd. En dan aan de moeders in b.v. de Sahel, waar droogte enorme hongersnood heeft gegenereerd, die hun kinderen niet te eten kunnen geven. Hoe lang kun je met 9 miljoen mensen voeden of onderdak geven of medicatie/medische zorg. 
Wordt het niet tijd voor een luxe-belasting, zodat b.v. van elke euro die we besteden om ons vol te proppen in de feestmaand één dubbeltje afgehouden wordt om voor goede doelen te besteden? Dan zouden we dit jaar ongeveer 100 miljoen euro hebben, zomaar...´t is maar een idee...
Dat is één oliebol per persoon en één ijstaartportie. Plus een enorme opluchting de dag erna en geweldig blije gezichten bij velen in mindere omstandigheden. Die dan weer opgelucht zijn om hun maag nou eens wel gevuld te hebben zonder pijn en een fatsoenlijk onderkomen. Een plek in de herberg, zogezegd....

2 opmerkingen:

  1. Strak plan!!! Ik stem op jou met de volgende verkiezingen! ;)

    Je hebt helemaal gelijk ... as usual!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai, het wordt bijna eng...ik wil geen Wilders-achtige taferelen hoor!

    Maar dit kan iedere huisvrouw of boerenknul met ietsje gezond verstand verzinnen..niet dan?

    BeantwoordenVerwijderen