maandag 19 december 2011

Kim en Kim of een ongelukkige ochtend

Vanmorgen begon de dag al niet geweldig. Mijn man had me op het hart gedrukt om nu eens ´gewoon´ uit te slapen. En echt, ik deed mijn uiterste best. Toen hij om half 5 opstond, bleef ik lekker in de warmte van mijn bed liggen. Ik verheugde me op het uitslapen, terwijl hij de honden uitliet, boterhammen smeerde en zich zelf verzorgde. Maar het lukte voor geen meter. Ik lag wat te mijmeren. En voor ik het wist, plopten er in mijn brein weer vele ideeën over het leven en ook voor stukjes op mijn blog. 
Fred kwam de trap op om gedag te zeggen, voordat ie naar zijn werk verdwijnen zou. Ik zuchtte eens diep en zei: ´Eindelijk! Luister eens, ik sta morgen gewone tijd op hoor. Dit is niks, ik kan maar niet uitslapen. En ik vind er niks aan...´ Waarop hij diep zuchtte.
Eenmaal beneden zette ik het Nieuws aan. Daar zag ik het bericht dat de ´Geliefde Leider´ van Noord-Korea Kim Jung-Il overleden was. En dat hij hield van wapens,  kreeft, rode kaviaar, vrouwen en dure Mercedessen. Die werden geïmporteerd voor hem voor 7 ton. De auto´s dan. De nieuwslezeres daar was of leek erg verdrietig. Zeer lachwekkend! Van de bevolking van Noord-Korea overleden er tijdens de regeerperiode 200.000 aan honger. Nog 199.996 x  doodgaan Kim, dan ´klopt´ het weer dacht ik somber. Een absurde gedachte. 
Zijn opvolger werd ook nog even getoond. Een pafferig jongmens. Het schijnt een van de zonen te zijn. Leeftijd onbekend. Verder geen gegevens. Net zo schimmig als papa dus. Zijn naam? Kim Jung-Oen. 
Hoe zijn de Romeinen dat ook al weer? Omen est nomen. De naam is een voorteken. Ik hoop dat ze ongelijk hebben. Al was het maar voor de komende 200.000 Koreanen, die dan op de dodenlijst staan, als het ware.
Hierboven nog ´s plaatje van papa. Het is nou niet moeders mooiste als je het mij vraagt. En zoiets onderdrukt dan een heel volk, wijst contact met Westerse landen af, onderhoudt zeer summiere banden met vrienden China en Rusland en bouwt gezellig aan kernwapens. Nou maar afwachten of Oen zelf de boel strak in handen krijgt. Of dat ze afstevenen op chaos en burgeroorlog, met alle gevolgen van dien. Nou ja, 200.000 mensen, dat moet te doen zijn. Piece of cake!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten