woensdag 28 december 2011

Uitverkoren

Lieve God,


Ik schrok me gisteren wild. Tijdens de koffie zag en hoorde ik op het nieuws iets verschrikkelijks. In Israël zouden twee mannen, orthordoxe joden, een meisje van acht belaagd hebben. In hun ogen zou ze niet kuis genoeg gekleed geweest zijn. En dat was schijnbaar de aanleiding geweest om het kind uit te schelden voor ´hoer´ en te bespugen. Afgezien van de vraag of een kind van die leeftijd begrijpt wat een hoer is, zal ze zich erg onprettig en onveilig hebben gevoeld, niet in de laatste plaats door het bespugen. In mijn ogen een onmiskenbare belediging voor een ieder. 
Ik moet zeggen, dat ik twijfel aan de waarheid van dit bericht. Maar ik moet bekennen dat de wereld soms harder is dan ik wil toegeven.
Wat een angst moet dit kind hebben gevoeld, als het echt zo is gebeurd. Wat een onbegrip als twee volwassen mannen zich zo gedragen en zij het mikpunt is geworden van hoon, afkeur en ja, diepe haat.
Verder hoorde ik dat mannen en vrouwen in de bus b.v. apart dienen te zitten van elkaar in bepaalde contreien. Het deed me terugdenken aan de zwarte mensen in het zuiden van de VS in de jaren zestig. En aan de apartheid in Zuid-Afrika.
Volgens eigen zeggen, zijn of voelen de orthodoxe joden zich het uitverkoren volk. Ze verwijzen naar woorden, opgetekend in oude, heilige boeken. Nou heb ik er persoonlijk niet al teveel mee, met die boeken. Ik geloof er in, lieve God, dat u volkomen bij machte bent om ons persoonlijke boodschappen te geven. Mits we er voor open staan.
Ik heb er ook moeite mee, dat u een volk of groep zou hebben uitverkoren. Want dat betekent automatisch dat anderen minder zouden zijn. En dat wil er bij mij niet zo in. Ik moet eerlijk bekennen dat ik alom te boek sta als eigenwijs. Ik doe echter mijn uiterste best om ondanks mijn vele ondeugden, anderen te begrijpen en vooral te respecteren in hun eigenheid en onze verschillen de waarderen. 
Maar mijn hart gaat uit naar een onschuldig meisje, waar ook. Als dit het gevolg is van het uitverkoren zijn, lieve God, dan zou ik het ten zeerste waarderen dat u zich opnieuw zou aankondigen. Het hoeft geen brandende braambos te zijn, geen trompetgeschal, geen donder en bliksem.
Misschien een heilig boek dat uit de hemel valt? Toevallig boven op een scheldende man met pijpenkrullen, die dan gevloerd wordt en effe zijn kanis houdt? Ik vraag het u maar, deemoedig...
Want ik vrees dat mijn eigenwijsheid en ongeduld me erg in de weg zou zitten, als ik daar voorbij zou lopen.
O ja, God, en mag er dan een los briefje in dat boek zitten, dat er uit dwarrelt? Waarop b.v. staat: uitverkoren betekent ook respect betrachten voor elk levend wezen waarmee je het leven deelt, dumbo! 
Groetjes, JHV.
Bij voorbaat dank! Ook namens alle achtjarige meisjes.

1 opmerking:

  1. Ondanks het trieste onderwerp, tover je weer een big smile op mijn gezicht.
    Het zou inderdaad wel eens nodig zijn om van die nieuwe boeken op aso's hoofden te deponeren...
    Ik heb ook respect voor iedereen, mits hij/zij het verdient... verschuilen achter geloof of afkomst of whatever, right .. kiss my a** ;)
    De spugers mogen wat mij betreft zelf eens bespuugt worden (of wat voor disrepectvolle uitingen ze ook betrachten.

    Thumbs up weer!

    BeantwoordenVerwijderen