woensdag 30 januari 2013

Uitdaging dag 14

Kijkend naar de prachtige serie Sensitive skin, met Joanne Lumley in de hoofdrol werd deze afgesloten met een prachtig lied. Gezongen door een Canadese counter-tenor bleek later. In vroeger eeuwen werden jongens-sopranen die goed waren, ´apart´ gehouden en zelfs gecastreerd om hun mooie stem niet verloren te laten gaan....het resultaat was dat ze een afschuwelijk raar lijf kregen maar hun hoge stem behielden. Ze werden heel beroemd en erg rijk en iedereen wilde hen horen. Ik geloof niet dat het tegenwoordig nog gebeurd. Wel vind ik het bijna irritant dat ik niet weet welke techniek deze zangers gebruiken, want het is en blijft uiterst boeiend...en erg mooi wat mij betreft...

Het lied is geschreven door John Dowland in het Engeland van de Renaissance, al is heel lang aangenomen dat de tekst van Shakespeare af komt.

1 opmerking:

  1. Ieeuw, dat mag ik inderdaad hopen dat dat niet meer gebeurt! Niet te filmen dat ze dat deden, wat gruwelijk!
    Maar het klinkt inderdaad wel heel apart! Het doet me denken aan van die middeleeuwse verhalen over minstrelen en prachtige kastelen.

    Weer een mooi antwoord op een leuke vraag!!

    BeantwoordenVerwijderen