dinsdag 26 november 2013

Dag 26 In the cupboard

In de kast. Nu kan ik heel wat kasten open trekken, bij ons thuis. Heb ze even geteld. 10 losse, grote en kleine, dan 2 ingebouwde en nog 4 boeken- en cdkasten. Goh, zijn er nogal wat, voor een tweepersoonshuishouden. Ik wil met liefde en plezier een kast openen en de inhoud tonen. Maar ja, toch wel enige gêne. Tenslotte geef ik al heel wat vrij over mijn privé-leven.


Deze kast sierde eerst onze keuken. Tot we een nog veel leukere zagen. Daarom verhuisde hij naar het halletje achter. Bovenin staan onze kookboeken. We hebben er in de loop van de tijd nogal wat verzameld. Sommige vanwege tijdelijke rages in afvallen of bewustzijn in voeding. Andere kreeg ik of kochten we vanwege de smakelijke plaatjes en dito recepten. Inmiddels zijn het er zo'n 50. Ook bakboeken maken deel uit van de collectie. Er zijn ouderwetse bij, waarin je kunt lezen hoe je dingen kunt bereiden, die bij mijn grootouders niet zouden misstaan of die ze heel gewoon vonden. En andere waarin b.v. eten uit andere culturen. Het Beb Vuyk boek, dat beroemd is onder indo's, met de meest uiteenlopende Indische gerechten. Marokkaans eten, Mexicaans, Italiaan en natuurlijk ook Noors. En de tegenwoordig alom fusion kitchen, waarbij lekkere dingen uit meerdere streken of landen gemixt of gecombineerd zijn voor nieuwe recepten. Ach, niks heerlijker dan op een avond of middag te bladeren in deze boeken en je dan voor te stellen, hoe je de dingen bereidt. Zeker als dat nog beeldender wordt met foto's of tekeningen.
De kast heeft ook laadjes, zoals je kunt zien. Altijd handig. Aan de linkerkant bewaren we daar hondenspul, lucifers, asbak(die we nooit meer gebruiken) en aan de andere kant zaad en kiempotjes, die over zijn. Voor in de tuin wel te verstaan. Onder de schaal zit nog een enorme lade, waarin de verschillende soorten thee en aan de andere kant onze theedoeken en keukenhanddoeken. Je kunt nooit genoeg kastruimte hebben. Dit is een tweedeurs kast uit Frankrijk. In onze keuken bevindt zich een grotere, driedeurs kast met een open ruimte, drie laden en een broodplank die uitschuifbaar is. Ook uit Frankrijk. Vroeger was die vrij fel groen geschilderd, nu wit. In de meeste van onze kasten zit weinig logica, tenminste waar het de inhoud betreft. Maar dat maakt ons niks uit. We weten precies waar zich alles bevindt en pakken we zonder al te veel omhaal er uit, wat we nodig hebben. En worden nog steeds blij van deze kast, elegant maar toch landelijk en met de stoere houtnerven aan de binnenkant. Zo lijkt alles keurig opgeruimd en met wat kleur vormt het een leuk hoekje.

 

1 opmerking:

  1. Hahaha, weinig logica in je kast? ;-)
    Bij mij is het een en al logica (in mijn ogen;-)), maar de rest van het gezin snapt er blijkbaar geen barst van, ze moeten mij altijd vragen waar iets ligt of staat.

    Heerlijk al die kookboeken!! Inderdaad kneuterig, gezellig af en toe een kookboek lezen, doet wonderen voor de inspiratie. Nu alleen nog een stel makkelijke eters uitvinden en ik zou me uit kunnen leven. ;-)

    Mooie kast!!

    BeantwoordenVerwijderen