vrijdag 22 november 2013

Dag 22 Grateful

Dankbaar. Mooi onderwerp. Maar hoe vang je dat in een foto? Nog niet zo gemakkelijk. En er is zoveel om dankbaar voor te zijn. De meest 'gewone' dingen. De wonderlijke dingen, die 'toevallig' gebeuren, maar onverwacht. De meevallers. Maar aan de andere kant ook de tegenvallers. Want het zijn juist de lullige dingen, kleine en grotere, die me er aan herinneren, dat het niet vanzelfsprekend is altijd, dat het leven op rolletjes loopt. En, afgezet tegen wat ik bij anderen zie gebeuren(of denk dat ik zie gebeuren), doet me beseffen, dat het ook aardig tegen kan zitten. Even of voor langere tijd. Dan komt het er op aan, wat voor houding je aan neemt. Je kunt je hoofd laten hangen, verzuipen in verdriet, in melancholie, in herinneringen over hoeveel beter het was, eerder, of in depressie. Je kunt ook zoeken naar wat er wel goed gaat, hoe klein ook. De lichtpuntjes, de dingen die hoop geven, die kunnen groeien. En je daar dan aan op trekken.
Vandaag geen foto. Soms zijn dingen niet te pakken of vast te houden. Dat wil niet zeggen dat je er geen beeld bij kan hebben. Mijn man zei ooit tegen een vriend, die zo'n moment beleefde en spijt had, dat er geen foto van te nemen was 'O, dat is makkelijk op te lossen. Dan neem je gewoon een foto met je hart.' Een prachtige uitspraak, vind ik. Dus als je iets vind, of meerdere dingen, waarvoor je dankbaar bent, neem dan een foto. Met je hart. Bewaar die dan daar. Draag het met je mee. En vergeet niet of af en toe een kijkje te nemen. Want alles waar je aandacht aan geeft, groeit. Ook in je hart...

1 opmerking:

  1. Pfff, oké, je weet het weer prachtig te verwoorden en je hebt helemaal gelijk.
    Blijf niet hangen in negativiteit maar count your blessings!
    Bedruip je niet met zelfmedelijden maar zwem naar een zonverlicht oppervlak...

    Chapeau monsieur!!

    BeantwoordenVerwijderen