donderdag 26 april 2012

Tongen



In de vroege ochtend word ik ´getracteerd´ op de lancering van de nieuwe homo-editie van het blad Linda, de L´Homo.
Het deed mijn wenkbrouwen omhoog gaan. Linda de Mol heeft het dus weer geflikt. Ze zit niet op haar lauweren in haar Gooise villa of na te denken wat ze nu eens zal botoxen. Nee, ze heeft weer een idee gevonden om haar jaarlijkse editie van haar glossy op te sieren met iets opzienbarends. Alsof dat nog niet genoeg is, meldt ze dat we hier in Nederland best tolerant zijn t.o.v. van deze soort medelanders, zolang het niet te dichtbij komt of te zichtbaar is. Iets waar ze natuurlijk volop gelijk heeft. En dus heeft twee heren gecharterd voor een foto-sessie. De acteur Tygo Gernandt en zijn evenknie Thijs Römer in dit geval. Beide doorgewinterde hetero´s, voor zover we weten. Tygo vertelt desgewenst, dat Katja, de vrouw van Thijs gebofd heeft, want ´hij heeft een zachte tong´. Het blijkt dat ie zelf ook in het bezit is van zo´n tong. Als je die twee samenvoegt voor de camera en de fotograaf de boel nog ophitst om ´door te gaan, NOU door gaan´ dan begint de heren te bekken en te tongen dat het een lieve lust heeft, als men ze mag geloven...
De dingen die mensen doen voor een zak met geld, denk ik, wantrouwend aan mijn eerste koffie...want ik geloof niet dat Thijs zijn tong bij Tygo naar binnen dringt, omdat ie dat zo´n aardig gast vindt. Noch dat Tygo zich heeft laten overtuigen door Linda, om de homo-emancipatie(whatever that is) eens stevig op de kaart te zetten op een manier die het Coc en de Gaykrant het nakijken geeft.
Of zijn we de tijd voorbij van braaf praten en discussiëren over het onderwerp? En nu toe aan beeldend materiaal? Het is een smakelijkere foto dan ik eigenlijk wil toegeven.
Ik moet denken aan een gesprek dat ik jaren terug had met vriendinnen. Het verschijnsel dat veel heteromannen ongelooflijk opgewonden raken van twee vrouwen die vrijen, gaf mij het idee dat het andersom ook wel eens zo kon zijn. Mijn vriendinnen schroomden antwoord te geven op die vraag of twee vozende mannen ook hun moter liet draaien. Toch gaven ze het toe...na enig aandringen.
En juist daar zit nu een stukje verwarring bij mij vandaag. Ik geloof dat Linda een heel slimme tante is. En dat ook Tygo en Thijs niet gek zijn. Ze lopen het risico dat het een hoop stof op doet waaien. Gezanik in ons   ´tolerante´ land over het beeld van twee mannen die doen wat mannen graag doen: vrijen. Vrouwen ook trouwens. En dat er weer hele discussie´s volgden, die de kabinetscrisis aardig in de schaduw zullen stellen.
Vele landen zullen weer verbaasd staan, dat dit in het polderland hier mogelijk is. Foei, en de kinderen die er mee geconfronteerd worden. God zal wel in sommige hoeken uit de kast worden gehaald. Of Allah.
Ondertussen vliegt de omzet van het blad omhoog. En uiteindelijk zijn er een hoop mensen dik tevreden.
Is dat verderfelijk? Of heel handig en slim? Hebben we er wat aan? Of is het gewoon onschuldig vermakelijk? Hoog tijd dat we eens gewoon zien, dat zulke dingen gebeuren, dag in dag uit?
Wat een vragen...ik heb er geen antwoord op. En weet u wat? Ik hoef er ook geen antwoord op te hebben. Op naar de tweede kop koffie...en de orde van de dag.

1 opmerking:

  1. Ja hoog tijd dat we het als "normaal" zien, maar dat zal met ons "tolerante" volkje wel nooit gebeuren helaas!!
    Slim en handig? Ja echt wel! Vooral voor haar omzet denk ik ;) Vooral als ze 2 van die woestaantrekkelijke mannen voor haar glossy-karretje spant;)
    En eerlijk is eerlijk, het ziet er best smakelijk uit ja. :P
    Hoop dat je 2e kopje koffie net lekker was;)

    Groetjes José

    BeantwoordenVerwijderen