zaterdag 13 oktober 2012

Regenachtig oranje dag




Een herfstdag. Regen buiten. Man niet zo lekker. Ikheb me voorgenomen de pompoen te gebruiken. Een soepje voor donkere dagen. De oranje vrucht kijkt me aan. Is al lang geleden. Eens kijken. Begin jaren ´80. We liepen in tuinbroeken en met zweedse klompen. Mijn vriend deed B-verpleegkunde, iedereen rookte shag. Er liepen twee jonge katten door de flat. Ik werkte in de bieb.Ik las Onkruid, was bezorgd om het milieu, gif in eten en zo meer. Kweekte zelf kruiden en groente of kocht ze bij de Natuurwinkel. Net als de dure desembroden, kleine stukjes kaas en meer van dat spul. Ook de groen-oranje pompoenen. Wat heerlijke soep opleverde. De bijgeleverde recepten kwamen van de Kleine Aarde, een groep idealisten zette hun ideeën om in lekkere groente en fruit. En experimenteerden met van alles en nog wat. Als ik me goed herinner energiebronnen. En piramides voor het bewaren van voedsel en scherp houden van scheermesjes of verbeteren van kwaliteit van water of wijn b.v.
In de periode die volgde zou ik zelf zuurkool maken, hele lekkere, stinkebonen(princessebonen ingelegd in keulse pot met zout), prei en wortel bewaren in de kelder op met geel zand. Perfect werkte dat! De hooikist was iets waar ik nooit aan toekwam. Een flinke pan met halfgaar eten werd dan in een kist geplaatst waar een laag hooi er voor zorgde, dat de boel gratis nagaarde op een natuurlijke manier. 
Waar ik wel aan toekwam was het zelf spinnen van schapenwol en het verven ervan met natuurlijk materiaal. Als ik er nu aan denk, kan ik me gek lachen. Maar het was boeiend(én tijdrovend)
Nu sta ik in de keuken, schil de pompoen, hak die in stukken. Ik gooi ze in de pan met bouillon erbij. En voor ik het weet is het klaar om verder bewerkt te worden. En zitten we aan tafel met deze mooie en lekkere soep. 
Onder het voorbereiden kijk ik naar de schillen, zelfs die zijn mooi oranje. En de pitten lonken. Ik haal ze er uit en maak ze schoon om ze volgend jaar te zaaien. Pompoenplanten zijn erg makkelijk, groeien waanzinnig snel, mits ze voldoende water en zon krijgen en geven een geweldig resultaat, vooral voor beginnende tuinierders of kinderen.  Bovendien kun je ze ook voor de sier gebruiken of als Halloweenversiering. 

Fred is inmiddels teruggekeerd tot het land van de levenden, min of meer. Hij heeft zich geposteerd in zijn fauteuil met koffie. Een geweldige prestatie, gezien de avond ervoor. Hij voelt zich niet lekker. Hij zet van ellende maar een filmpje op. Ik zie Bette Midler verschijnen als een gemene heks, eentje van drie zussen in Salem, waar ze een jongen betoveren tot kat en na 300 jaar terugkeren. Een vrolijke film, lachen. 
De soep pruttelt lekker op een zacht vlammetje. Ruikt heerlijk. De zaden liggen op papier op tafel om te drogen. Ik heb ze wat gefatsoeneerd, anders slaat de schimmel toe en ik wil volgend jaar graag flinke jongens zien. Zoals toen...lang geleden. De grootste was toen 16 kg. 
Ondertussen pak ik de staafmixer. Ik pureer de soep, die nu van oranje naar saffraangeel kleurt. Ik krijg trek van de geur. Maar hij is nog niet af. Gesnipperd uitje, even terug nog. En pas daarna vuur uit en kruiden erbij. Ik heb een plaatje van de soep op Facebook gezet en onmiddlellijk komen reactie´s. Ik beloof het recept van dit gemakkelijke gerecht op mijn blog te zetten. Echt iets voor de zaterdag met brood erbij. Hier gaat ie dan. 
Pompoensoep 
Nodig: 1 kleine of 1/2 grote pompoen(oranje of groen-oranje, geen gele)
1 ui, fijn gesnipperd
marjolein
peterselie
zout
(groente)bouillon 1 liter
Snij de pompoen in stukken, schil ze zo dun mogelijk, verwijder de zaden en draden in het midden. Hak of snij in kleine stukken. Doe die in een pan, voeg de bouillo toe. Laat ca. 20 minuten zacht koken tot de pompoen zacht is. Haal van het vuur, pureer in de keukenmachine, blender of door de staafmixer.
Terug op het vuur(laag) en voeg de ui toe, nog 5 minuten. Zet het vuur uit. Voeg de kruiden toe, deze mogen niet koken. Roer door. Serveer met geitenkaas in stukjes of wat room er door, eventueel met volkorenbrood. Smakelijk! 

De soep is klaar, ik heb de tafel gedekt, wat kaarsjes aan. De regen staat buiten in standje ´gieten maar´. We zitten te eten. Net ervoor zie ik de volgende film. Bette Midler is hier een overspannen huisvrouw, die na haar zoveelste scheding aankomt bij een meer, waar vrouwen therapeutisch gaan kanoën. Ze diende enthousiast deel te nemen, volgens de bitch-leidster van het geheel . ´Dat was goed.´
 ´O ja?  pareert Bette, zoals zij alleen dat kan.. ´Ik fake mijn orgasmes al jaren, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is..´ Ik vind het magisch dat ze zowel het begin als het einde van de soep markeert, door een lachsalvo aan onze stembanden te ontlokken. 
Ik weet niet meer zeker of het nu een goeie pompoensoepdag of Bette Midlerdag is. In ieder geval genieten geblazen op deze oranje herfstdag. Mijn humeur kan niet meer kapot. Vraag me alleen af, waarom dit nog niet tot natiionale soep van dit land is verheven. De regen draaft gewoon door. Maar dit is nog maar het begin. Hierna begin ik aan de appeltaart.


1 opmerking:

  1. Een uitgebreid recept! ;-) Ziet er nog steeds heerlijk uit en ik ga zeker op zoek naar zo'n prachtige oranje pompoen!!
    Deze tijd van het jaar vind ik ook altijd genieten, de kleuren en geuren en heerlijk kneuterig binnen dingen doen of bakken-braden-stoven-koken of whatever lekker ruikt in huis. Broodbakmachine wordt weer eens voor de dag gehaald en mee geëxperimenteerd. Zalig!

    Hoop dat Fred zich weer wat beter voelt, beterschap in ieder geval!

    Fijne zonnige zondag! :-)

    BeantwoordenVerwijderen