maandag 29 juli 2013

Ideetje

Verveeld door alle zomeruitzendingen op tv, zaten we na te kaarten. We kletsten over het gebrek aan kwaliteit van de programma´s en hoe vaak herhaling op herhaling gestapeld werd. Terwijl we toch met zijn allen voldoende betalen voor het kunnen bekijken van programma´s. Hele glasvezels worden in ons land ingegraven en andere mogelijkheden waardoor we niks meer hoeven te missen. Of we er happy van worden, ik weet het zo net nog niet. 
Hoe vaak zien we ook niet dat er een show succesvol is en er daarna tig spin-offs verschijnen, terwijl het concept ook nog ´s verkocht wordt all over the world. 
Persoonlijk werd ik al niet goed van alle Big Brothers in 83 talen. En later volgde the X-factor en The Voice.
Geinig, maar toch wel erg snel en goedkoop geproduceerde tv, als je het mij vraagt. Ik snap ook best dat veel mensen behoefte hebben aan ´hapklare brokken´ na een dag lang werken. Dus zitten ze met opwarm- maaltijd of meebreng-prak op de bank en nemen ook dat spul tot zich  in één moeite. Wie kan ze dat kwalijk nemen? Degenen die die programma´s maken, laat staan ze produceren, wrijven in hun handjes. Ze werken zich de blubber, maar kunnen dan ook naar verre landen om daar in een eigens gehuurde villa te drijven in een veels te groot zwembad met het nodige personeel. 
Aangezien ik ook wel mijn niet al te royale salaris zou willen aanvullen, ben ik vandaag op een briljant idee gekomen, al zeg ik het zelf. Het is een combinatie van amusement, protest en politiek en kan tegelijk onrust in vele landen bezweren. En ik vraag er niet veel voor, dat is nog het mooiste.
Een spin-off van de Voice. Je haalt bestaande politici op het podium, die problemen dienen op te lossen in een beperkte tijd. Als jury neem je 17 miljoen landgenoten, vertegenwoordigd door enkele bekende kopstukken. Wie dat zijn, dondert er niet toe, het moet een leuk plaatje worden en wat humor hebben met een zwart randje. Moet lukken...en die 5 of zo, verbindt je via computer, what´s app enz. met het hele volk. Dan worden ze in 10 rondes of zo afgeserveerd...eh...werggestemd. Het heeft vele voordelen, zoals men makkelijk kan zien. Je hebt geen verkiezingen meer nodig. Het is zeer democratisch. Protesten zijn overbodig. Beveiliging van politici ook verleden tijd, dat scheelt ook weer in de kosten. Het geld van de publiek omroep kan gebruik worden voor spannende tv, dus dat zijn vele vliegen in één klap. En het idee kan verkocht worden over de hele wereld. De Verenigde Naties kan opgedoekt worden. Amnestie Internatioaal wordt compleet overbodig. U ziet, allemaal voordelen. 
Ik ga het binnenkort indienen. Aangezien het maar een spin-off betreft, hoef ik maar de helft van de normale beloning te hebben. Ik stel me voor dat ik in mijn villa straks de tv maar uit laat, want ik weet al wat er gaat komen. En de naam heb ik ook al: The Vote. Ik zou zeggen John de Mol, eat your heart out. En Linda: opzouten! Maak plaats...

1 opmerking:

  1. Hahaha! Zou dat ff geweldig zijn! Voor een kleine (lees:royale) vergoeding zou ik graag solliciteren naar de vacature van doortastende sidekick om hier en daar een klein vuurtje aan bepaalde schenen te onsteken.
    Goed idee!
    Komt vast door de warmte dat je hersens overuren maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen