donderdag 27 oktober 2011

Zenden en ontvangen



In hetzelfde programma, ik ben nog steeds aan het strijken(puik strijkijzer trouwens!) wordt aandacht besteed aan een mevrouw, die last heeft van elektrostraling. 
Ze woonde, noodgedwongen, buiten de stad. De verslaggever kon naar binnen, maar pas nadat de mevrouw zijn gsm verpakt heeft in aluminiumfolie. In haar woning heeft ze met folie de boel afgeschermd.
Een tijd geleden zou ik dit nog raar gevonden hebben. Inmiddels weet ik wel beter. Een lieve vriendin van me heeft last van dezelfde dingen.
Het deed me denken aan het begin van de tv. Toen werden mensen gewaarschuwd om vooral geen fruitschaal bovenop hun toestel te plaatsen. De straling zou slecht zijn voor het fruit, dat dan geconsumeerd zou worden en zo weer slecht voor de spijsvertering van de gebruiker.
Terug naar nu. De mevrouw op tv vertelt dat 5 mobieltjes die uitstaan een straling afgeven, die gelijk staat met 1 die aanstaat. Naast de gsm heeft ze ook last van de computer, laptops enz. 
Hartritmestoornissen, allergie, angsten, labiliteit, misselijkheid, hoofdpijn zijn maar enkele van de llijst van klachten. 
Ik moet eerlijk bekennen, toen ik er eerst van hoorde, dat ik dacht ´dit moet toch vooral tussen de oren zitten´. Het schijnt (nog) niet wetenschappelijk bewezen te zijn. Wat op zich niet al te veel zegt. Er zijn immers enorme economische belangen mee te spelen.
De masten die gebruikt worden voor het doorsturen van telefoontjes en berichten van onze gsms b.v. zijn ook een probleem voor deze mensen. Ook de elektromagnetische straling van de aarde zelf.
De mevrouw op tv heeft op de camping een slaapplek weten te creëren die stralingsvrij is, zodat ze enigszins normaal kan leven. Zo leeft ze 10 dagen en dan 4 dagen thuis. Ik moet er toch niet aan denken.
Mijn vriendin woont in de stad en voelt aan haar eigen lijf, dat er masten bijgeplaatst op een hoog gebouw, in haar geval een ziekenhuis. Zonder dat er officiële berichten komen, merkt ze aan haar gezondheid en lijf, dat het mis is. Zelfs per plekje in huis!
Omdat ik er meer over wilde weten, ben ik gaan Googlen. Blijkt dat het b.v. in Zweden al erkend wordt. Een meneer die er aan lijdt, heeft van de regering geld gekregen om te verhuizen naar een zeer dun bevolkt gebied, waar hij niet langer last heeft.
Mijn vriendin ´sukkelt´ voorlopig nog door. Ze werkt in een winkel, waar sinds kort de kassa is aangepast, ze dient nu af te rekenen via de computerkassa. Een enorm probleem.
Het vooroordeel en de onbekendheid over dit probleem zorgt voor veel extra zorg, omdat velen ten onrechte menen dat het ´aanstellerij´ betreft.
Vraag blijft wat het allemaal doet met mensen die niks voelen, maar evengoed slachtoffer kunnen zijn, ongemerkt van dit fenomeen.
We leven helaas in een tijd, waarin we denken, dat we niet langer zonder computer, MP3speler, Ipad, gsm enz. kunnen. Voor een aantal mensen geldt dat dus niet. Die zijn blij als ze er even van verlost zijn.
Want het is gewoon broodnodig voor hen om zich in een normale leefsituatie te bevinden.
En het blijft toch raar, dat veel instantie´s spastisch doen over het al dan niet plaatsen van de masten...
Ik heb in ieder geval inmiddels mijn vooroordeel over dit onderwerp laten varen.

1 opmerking:

  1. Ow men, je zal het inderdaad maar hebben in deze heksenketel van stralingen en toestanden. Me ook nooit in verdiept eerlijk gezegd, denk dat er wel meer mensen rondlopen dan met klachten die niet te duiden zijn.
    Op de een of andere manier krijg je tegenwoordig al snel te horen dat je stress hebt, of onnozel bent, of wat zo'n dokter dan ook durft te verzinnen.
    Kijk je wel uit dat je je puike strijkijzer niet aanziet voor je telefoon? ;) Hete oortjes krijgt dan ineens een heel andere betekenis! :P

    BeantwoordenVerwijderen