zondag 20 mei 2012

Feestje

Een man en een vrouw. Losjes naast elkaar. De man heeft rossig dik haar en ietwat grote ogen. Doen een beetje aan Bambi denken. Handen in de zakken. De vrouw staat er naast. Witte jurk. Sluier. Het haar bij elkaar in een zedige wrong. Achter hen hangen wat sullige lampen aan een snoer. Bijna achteloos. 
Uit niks blijkt eigenlijk dat ze zojuist getrouwd zijn, behalve dan de jurk van de vrouw. Hun houding zindert niet van de passie. Misschien was dat ook niet de bedoeling. Ze zijn op hun eigen feestje. Zo´n honderd man waren uitgenodigd. Voor het afstuderen van de vrouw. Tenminste, dat dachten ze. Het bleek hun trouwerij. Ik weet niet of ze met veel voorpret dit hadden gepland. Of dat één of beiden van hen er op gehoopt hadden nadat er van alles veranderd was in hun leven.  Het kan ook zijn dat de foto bewust vrij expressie-loos is genomen. We zullen het nooit weten. De vrouw heet Priscilla. De man Mark. Hij is een kersverse miljardair. Zat jaren terug te prutsen in een studentenkamer aan een programma op het internet, zodat een aantal vrienden met elkaar via dat medium konden kletsen en contact houden. Wat zij deed, weet ik niet. Misschien woonde ze in het zelfde complex en zat ze naast hem. Het lijken een beetje nerds. Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.
De hobby van meneer is wat uit de hand gelopen. En op een gegeven moment is er ´iemand´ geweest die hem op het idee gebracht heeft, de hele handel naar de beurs te brengen. Aandelen uit te geven. Met als gevolg dat hij 104 miljard gecasht  heeft. Een paar dagen erna kom miss Chan, Priscilla dus in een witte jurk met sluier vanachter de kast gesprongen.  En trouwen ze. Wordt ze mrs. Zuckerberg. Mijn fantasie draait dan op volle toeren. En aangezien ik een aardig verdorven geest heb, vraag ik me af of hij eerst fortuin wilde maken, voordat hij om haar hand durfde vragen. Of dat zij een ongekende golddigger was, die allang geschoten had, dat hij eens een very wealthy guy zou worden. Eentje die Bill Gates tot stuntelende amateur zou bestempelen in één slag. Want achter die bruine Aziatische ogen ligt misschien een hele wereld, waar ik totaal geen kaas van heb gegeten. Zijn ze nu in gemeenschap van goederen getrouwd. Of houdt Markie(het is nog zo´n jochie) meteen de hand op de knip en heeft ie grenzen gesteld aan wat een scheiding zou kunnen opleveren? Het lijkt me zo´n droge met die scheve raadselachtige glimlach om zijn mond. Zo prijken ze dus nu op het Facebookprofiel van Mark. De baas van het spul. Met één simpele klik heeft ie zijn status aangepast. Van single naar in een relatie.
Hoe zou dat nou voelen? Dat je van student naar miljardair gaat in een paar jaar. Omdat je een mooi idee hebt en dat in de praktijk brengt? En hoe bevat je dat je in één klap zoveel miljard op de bankrekening hebt staan. Durf je dan makkelijker geld uit te geven? Koop je dingen waar je jaren van droomt? Een groot huis, dure auto´s, maak je cruises op een luxe schip(mits die niet op een rots in Italië klapt)? Krijg je ineens andere vrienden. Eet je anders? Wordt je uitgenodigd door ´belangrijke mensen´? En ga je daar dan heen? Weet je wat je aan moet trekken, moet zeggen en vooral ook niet zeggen? Welke onderwerpen taboe zijn? Ga je ineens anders stemmen? Of van links zijn naar rechts? Voel je je schuldig? Ga je vrijwilligerswerk doen? Liefdadigheidsgala´s organiseren, omdat je eigenlijk vind dat het niet eerlijk is ten opzichte van anderen, dat je puissant rijk bent? Of heb je schijt aan alles en ga je ´dansen op de vulkaan´? 
Trek je je terug in je huis en wantrouw je mensen? Denkend dat ze je alleen maar leuk vinden, omdat je geld hebt. Het zijn zomaar vragen. Je zult maar ineens Mevr. Zuckerberg zijn. Of meneer. De naam lijkt me joods. Vertaald is ie nog leuker, vind ik. Suikerberg! 
Ik vind het ontwapenend. Een Amerikaan die de Amerikaanse droom waar maakt. En dan op een vrij eenvoudig feest met lullige peertjes op de achtergrond zijn lief trouwt. Toch houd ik mijn hart vast. Waar is de verliefde blik. De tedere hand. De ingehouden zoen? Ze komen me toch net iets te nerdy over. En dat zou niks zijn voor mij. Nog voor geen 100 miljard. Maar goed, ik wens ze alle geluk. De Suikerbergjes. Omen est nomen. De naam een voorteken. Mazzel tov dan maar!

4 opmerkingen:

  1. Je zal idd maar Mark Zuckerberg zijn ... wat een nerd, maar wel een geniale nerd. Daar zullen die gasten van Hyves toch wel megajaloers op zijn denk ik. Overgenomen door een karakterloze Telegraaf voor een habbekrats ;) Stralend vind ik de foto ook niet echt zoals je al zegt. En ik zie hem liever in zijn eeuwige shirt en jeans dan dit wannabe pak. Ze zijn blijkbaar al eeuwen samen en Mark heeft FB in 1e instantie "gemaakt" om beter in contact te komen met haar. Benieuwd of die beursgang zo'n succes wordt. Toch meer een hype denk ik.
    En of geld gelukkig maakt? Rijkdom zit volgens mij in andere dingen ;)

    Fijne zondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker geniaal, net als b.v. een Steve Jobs. Zijn biografie leert ons dat ie regelmatig zat te huilen als ie zijn zin niet kreeg in een vergadering. Tja, die gasten van Hyves zijn nergens meer. De Telegraaf ging al ´fout´ tijdens de oorlog. Dus als ik het goed begrijp, heeft ie Facebook ontworpen voor beter contact met zijn Priscilla. Als ik mag afgaan op de foto is dat maar mondjesmaat geslaagd en heeft ie een dikke 100 miljard winst geboekt in het proces, zoiets. Ik heb liever een blik van ´zal ik je opvreten, nu of straks?´van mijn lief, met dikke zoenen en een broeierigheid waar de mussen van van het dak vallen. Maar ja, ik ben geen nerd...Geld helpt wel, maar als ik mag kiezen(en dan mag ik) ben ik blij met wat ik heb. En ik had zwanen in het water op de achtergrond toen we trouwden! We zijn het weer onvertogen eens met elkaar! Fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja erg vurig staan ze er zeker niet op ;)

    Zwanen? Mooi! Toen wij trouwden op gemeentehuis maakte mijn zwager een foto waarin weerspiegelt in de glazen deur van het gemeentehuis een politieauto te zien is, best gaaf;) Als iemand daarna vroeg zeiden we dat we ff los waren om te trouwen, maar dat dat wel onder begeleiding moest. Hahaha, gezichten van sommigen ... onbetaalbaar. #drogehumor - ik hou er wel van. :P

    Tuurlijk zijn we het eens - Great minds think alike ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar: de politie is je beste vriend! Sommige moeten gewoon onder begeleiding trouwen, kan niet anders...droge humor is ook mijn favoriet!

    Ja, amazing how alike we think! :)

    BeantwoordenVerwijderen