zaterdag 25 februari 2012

Joanne

Na een lange werkdag zit ik ´s avonds wat te zappen. Opeens zie ik haar voorbij komen. Verrek denk ik, ik ken dit toch. Dit landschap, die bomen, die resten van stenen pilaren. Ik zoef weg, jaren terug. In de 80er jaren zie ik mezelf op diezelfde plek staan. We gingen op dit eiland naar een tempel toe. Stomverbaasd ben ik wanneer blijkt dat het de plek is waar een school voor genezers gevestigd was, toegewijd aan Askleipios. Nu hoor ik de stem van haar weer, terwijl ik in een soort van deja-vu gevoel verkeer en alles weer in me op neem, opnieuw. Verder gaat ze, van dit Griekse eiland Kos naar het buureiland van Nissyros. Ze loopt door de enorme krater op het eiland. Ik zie en ruik de plek. De mosterdgele plekken van zwavel, opgedroogd, de waarschuwing niet te dicht bij de stukken te komen, waar rook opdwarreld vanuit de aardkorst. Precies als toen. De rottende eierenlucht dringt opnieuw in mijn neus, al zit ik nu in mijn luie stoel in Midden-Limburg. Zo gaat ze door. 
Ze doet het opnieuw, gaat het door me heen. En we lopen weer gelijk. Haar zachte stem maskeert een passie om te onderzoeken. De oude Goden en wat ze betekenden in het leven van de Grieken van toen. En nu, naar het blijkt. Gaat dit zien! Op Discovery Channel, nu! Fascinerend en een heel andere kant dan de vriendin die ze speelt in Absolutely Fabulous van Patsy Stone b.v. 
Hiervoor liet ze al een prachtige documentaire zien over het Noorderlicht in Noorwegen. Betoverend!
Toen wij daar met eigen ogen het Noorderlicht mochten zien, op vakantie in de winter van Midden-Noorwegen, zag ik dat ze absoluut niet overdreven had! En we voelden ons bijzonder dat we er niet voor tot boven de Poolcirkel hoefden te reizen, zoals zij had gedaan.
Tijdens die zelfde reis rustte ik uit van een dag buiten in de sneeuw bij -27 graden Celsius. Rozig van het vele lopen en opnemen van zoveel moois daar, lag ik na een heerlijke douche te zappen en zag tot mijn verbazing toen een indringende documentaire over de loop van de Nijl. Mijn ´eigen´ Joanne verraste me weer door naar Afrika te gaan en diep onder in Egypte te zoeken naar waar enkele bronnen miezerige stroompjes produceren, die dan verderop uitlopen in een machtige rivier, eindigend in de delta bij Caïro. Nu weet ik dus inmiddels dat ik in de ban ben van haar en haar verhalen. En dat ze me vindt, hier en daar, op haar eigen tijd en eigen manier! Zei ik al dat vrouwen mysterieus zijn en perfecte timing hebben. Joanne zeker in ieder geval....als je er het minst op bedacht bent, slaat ze toe. Zoals bij toverslag...En ik? Ik laat me betoveren..



1 opmerking:

  1. Multitalented! Ze heeft veel meer gedaan volgens mij dan de meeste mensen denken. Ze speelde toch ook ooit in een serie? Kan alleen ff niet meer op de naam komen. Met een man met zo'n zwarte bolhoed geloof ik, of was die serie gewoon in zwart-wit? Pfff, ik word oud en vergeetachtig volgens mij;)

    Wel leuk hoe bepaalde dingen/mensen of gebeurtenissen zomaar ineens bij je "binnenvallen". Geniet van haar betovering! :)

    BeantwoordenVerwijderen