zaterdag 15 december 2012

Zomaar een vraag

Nog voor dat ik er zelf goed over had nagedacht, stelde ik de vraag. Ik realiseerde me dat er nog maar een paar dagen waren. En dan is het zover. 
Veel mensen op de planeet hebben zich er druk over gmaakt. Velen hebben er over gehoord en gelezen. Dit jaar zou, volgens sommigen,  de voorspelling in vervulling kunnen gaan van de Maya´s die ze al eeuwen terug hebben gedaan. Bij mij was het wat op de achtergrond gedrongen. Er zijn documentaires over gemaakt, films geproduceerd, boeken geschreven en artikelen in kranten en tijdschriften. Ruwweg zijn die te verdelen in degenen die het uiterst serieus nemen en diegenen die het onzin vinden. Er zal best nog een percentage te vinden zijn die twijfelt. 
De vraag die ik stelde via social media was: Stel dat het waar is, wat zou je dan de resterende dagen nog willen doen of beleven?
Enkele antwoorden mocht ik al ontvangen, die varieerden van gigantisch eten en snoepen, roken, tomeloze seks, feesten en andere orgie-achtige dingen tot keihard rijden in een auto, van een berg afspringen of een brug, je schoonmoeder vermoorden, je baas de huid volschelden of bij andere autoriteiten wat door de brievenbus gooien.
Nu ik er zelf over nadenk, overvalt me het gevoel dat ik al rijkelijk laat ben. Ik zou mensen waarmee ik onmin heb met de tong uit de mond kunnen bejegenen. Ik zou de bank kunnen overvallen, mits die nog wat geld hebben, in het Europese Parlement kunnen vertellen dat het een stelletje schlemielen zijn, proberen te slapen in de Gouden Koets en er tomatensoep over de bekleding knoeien, de Paus dwingen bij de Wallen binnen te gaan bij de bekende tweeling om er sm te ontvangen met een stuk hout, alle baby´s op de kraamafdeling verwisselen, een smartlap zingen door de megafoon van een moskee, iedereen bedreigen op de 20e, naakt over straat lopen en een hogesnelheidstrein kapen en keihard door Nederland toeren. Zo kan ik nog wel effe doorgaan. Ook zou ik slagroom, ijs en chocola met drop in mijn mond kunnen proppen, de duurste hoer van Nederland bestellen, de schuld van mijn kredietkaart zo hoog mogelijk op laten lopen, met een bulldozer zoveel mogelijk auto´s proberen te rammen in recordtijd, de presentratice van de Staattelevisie van Noord-Korea ontvoeren en leren paaldansen, de Taliban dwingen tot kantklosles en de grootste fik allertijden beginnen...ik noem maar een paar zijstraten. 
Helaas, het zal niet gaan. Waarom niet, vraagt u? Omdat ik a. te laat ben en b. ik niet geloof in de voorspelling en c. ik geen Maya ben. Ik doe dus niet mee.
Ik blijf gewoon bestaan, al vergaat de hele boel. Ik wilde de Unesco nog mailen en de VN en zo, maar ook dat heeft weinig zin. Die paar mensen die overblijven, daar heb je geen plek op de wereldmonumentenlijst bij nodig. En de banken die naar de verdommenis gaan, het scheelt meteen weer. Geen geldgebrek in Griekenland, geen schulden in Spanje, geen honger meer in Afrika en geen kindsoldaten. Geen Paus meer die zit te bedenken wat er wel en niet in de kerststal mag staan, geen priesters en geen kinderen en gehandicapten om te misbruiken. Geen mensenhandel, geen drugssmokkel. Geen pensioengat. Geen zorgtoeslag. Geen asielzoekers. Geen terroristen. Geen Farc-onderhandelingen. Geen dictators. Geen klimaatveranderingen. Geen Gazastrook. Geen vermoorde journalisten in Rusland. Geen HIV. Geen RTL-boulevard, geen Voice of Holland, geen loopse honden of vrouwen in de overgang. Geen gezeik, geen geroddel, geen angst meer. Geen file, geen slechte weersvoorspelling, geen verkrachting, geen alcoholisme.
Geen corrupte directeuren, geen slechte commissie´s, geen bankroet, geen fraude. Geen crisis en Nederland komt in beweging en geen Max.
Het scheelt meteen een hoop. Want nu schijnt er, op het nippertje, een nieuwe voorspelling op de proppen is gekomen. Weer van de Maya´s. Terwijl die al 1000 jaar of zo zijn uitgestorven. Hun PR is nog steeds goed, dat moet je ze nageven. Maar ik geloof er niet meer in. O nee, dat deed al niet. Al schrijf ik er wel over...
En boeit het me nog steeds...wat zou u nog doen in die 6 dagen, die ons restten? U kunt het me laten weten, hoeft niet eens geld te storten op de giro. Al mag dat wel. Dan schrijf ik er weer een stukje over, nu we toch tijd zat hebben bij gekregen...ik moet toch wat met de extra tijd. En u ook, lijkt me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten