vrijdag 24 augustus 2012

Anders

Sinds wij in het hoge Noorden onze vakantie doorbrachten, ben ik dol op Noorwegen. Denemarken? Aardig, vrij vlak(net als bij ons), grappige mensen(zelfs als ze dronken zijn) en een koningin die niet alleen notoir kettingrookster is maar ook erg ´foute´, felgekleurde jurken uit de kast laat halen en de beste sprookjesschrijver aller tijden. Zweden? De blondste meisjes van Europa, een van de bekendste popbands ooit en goedkoopste meubelgigant vonden hier hun oorsprong. Leuk! Maar Noorwegen staat toch op nr. 1, voor wat ons betreft. De landschappen, fjorden, de Trollen,de houten huizen,  het zeer behapbare Oslo, het schiiterende Noorderlicht en een koning die al in de 60er jaren een burgermeisje trouwde, waarna zijn zoon het nog eens dunnetjes overdeed met ook zo´n meisje, die hier en daar wat jeugdzondes had begaan. Wie zou er niet van kunnen houden?
Vanmorgen, onder mijn ontbijtje, hoorde en zag ik op het nieuws dat de heer B. te Oslo van de rechters te horen zou krijgen of hij toerekeningsvatbaar zou worden verklaard. Die verklaring niet krijgen, zou onverteerbaar zijn en hij zou dan in beroep gaan. 
Bij de lunch zag ik dat hij zijn zin had gekregen. Na de zenuwslopende processen waarbij alle details van de toestand van de slachtoffers werden besproken, getuigen gehoord, nadat hij glimlachend de rechtzaal betreden had en de rechtse groet gebracht, hoorde hij dat hij ´accountable´ voor zijn daden wordt gehouden en hij dus geacht wordt dat alles in volle verstand gepleegd te hebben. 77 mensen.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen urenlang met computerspelletjes aan de gang gaan, al ben ik zelf niet dol op zulke dingen, zeker niet als die bol staan van geweld.
Dat je door een overkill aan jongensboeken ineens gaat denken dat je lid bent van de orde van tempeliers en fantaseert dat je meedoet aan de kruistochten is tot daar aan toe, maar als dat oplevert dat je wat kunstmest verrijkt en dat laat ontploffen in je eigen hoofdstad, een enorme ravage aanrichtend en vervolgens naar een eiland toe gaat, waar je met je klapperpistooltje begint te zwaaien, zodat een heleboel jonge, zgn. gevaarlijke mensen de mond snoert door ze simpelweg af te knallen, dan gaat dat toch alle perken te buiten. Vooral als je leeft in een democratische, moderne staat, waar je alle mogelijkheden hebt om je ongenoegen of kritiek in een alleszins aanvaarde vorm te gieten en zo je uiterste best kunt doen om dingen te veranderen in de maatschappij. Als je achter je computer uit was gekomen en eens de echte wereld in gelopen, buiten.
De vijfde en laatste kruistocht was zo´n 700 jaar geleden, dus hij was ook aardig over tijd, zullen we maar zeggen. En dat alles doet me toch denken dat, ondanks het ongetwijfeld weloverwogen en professionele oordeel van de Noorse rechter, een diep nadenken niet verkeerd zou voor dhr. B. te Oslo, lijkt me. En menselijk gezien dat het misschien een idee zou zijn om een aardige dokter te bezoeken om de bovenverdieping onder de loep te laten nemen. Maar ja, ik ben één van die ´gekken´ die ongeacht de reden, vind dat geen enkel doel het heiligt om te doden. Niet 1 persoon, niet 77 personen, helemaal niemand!. Geen Noren of andere mensen of zelf honden of andere diern. En we hebben al voldoende mensen gezien, die daar anders over denken. Dhr. S.H. te Bagdad. Dhr. K. te Libië, Dhr. M. te Caïro. En recentelijk dhr. A. te Syrië en dhr. P. te Moskou. Allen verdwenen van het toneel en niet op de meest leuke manier of bijna verdwenen. Misschien is dat een aanwijzing, Anders. In mijn taal betekent je voornaam ´different´. Ik hou het liever bij hetzelfde, als je het niet erg vindt. En wens je landgenoten, na deze beproeving heel veel sterkte en dat ze het nooit meer hoeven mee te maken....want get geeft zo´n rotzooi he? En verdriet, een heleboel verdriet, in tegenstelling bij je computerspelletjes. En geen glorie en eer, alleen maar tralies en afzondering. Lijkt me niet leuk...
O ja, en dat manifest van jou? Vuistdik nog wel...hebben we ook al gehad. Van ene heer A.H. te Berlijn. Heeft zichzelf om zeep gebracht. Geen orgineel idee dus, Anders...ik zou zeggen, laat maar zitten dus.

1 opmerking:

  1. Pfff ... allereerst kreeg ik neigingen om die smile van zijn arrogante kop te "vegen". Wat moeten die mensen in Noorwegen wel niet denken, ik kan me zo goed voorstellen dat er iemand zou opstaan om die gast een koekje van eigen deeg te geven. Ongehoord vind ik het dat iemand die dit allemaal veroorzaakt heeft nog het recht heeft om zelf te leven als een soort van halfgod, want zo ziet hij zichzelf volgens mij. Ik hoop dat ze hem in een cel zetten met een paar flink uit de kluiten gewassen kerels die aan kickboksen ofzo doen. Dat ze hem maar eens wat verstand in die botte kop kicken ....


    Goed verwoord weer!

    BeantwoordenVerwijderen