dinsdag 1 april 2014

1 april


Vandaag een heel kort stukje. De datum 1 april heeft voor veel mensen een grappige betekenis. Ze houden elkaar voor de gek met dingen waarvan men kan weten, dat het eigenlijk niet kan. Maar ja, we zijn niet altijd zo wakker, dat we dat door hebben.
Het vreemde is dat 1 april voor mij nog wat andere betekenissen heeft. Ik ben welgeteld 3 banen in mijn leven gestart op 1 april. Mijn eerste baan o.a. en mijn huidige.
Bovendien is mijn lieve moeder eind maart gestorven en op 1 april begraven. Daar moest ik aan denken omdat het toen ook zo'n prachtig lenteweer was als vandaag, alweer 17 jaar terug. Mijn vader volgde haar 4 jaar later en is op 1 april gestorven. Het was tevens de verjaardag van mijn moeders lievelingsbroer.
Het schoot allemaal door me heen toen ik vandaag de honden uit liet en zag hoe het zonlicht zo mooi scheen door de voorjaarbloemen heen. Ik heb er enkele op de foto gezet. Voor het eerst kon ik de pinksterbloem in beeld krijgen, zoals ik dat wilde. Een zacht lila bloemetje op een dun stengeltje, wiebelend in de wind, zich koesterend aan de warme zonnestralen. Heel delicaat.
Ook het krentenboompje met ragfijne witte bloesem en prachtig gele meeldraden. We lopen er zo snel aan voorbij. Dat zouden we misschien eens niet moeten doen. Gewoon stilstaan en kijken, zonder enige haast. En genieten...Want het ergste is dat we ons zelf misschien voor de gek houden, denkende dat waar we ook naar toe haasten, belangrijker zou zijn dan een lentebloemetje langs de weg, wat licht en de zon op onze bol en armen.
 
 

1 opmerking:

  1. Goh ja zo krijgt 1 April een heel andere lading dan het lollige dat het zou moeten zijn (ik persoonlijk zie er de humor niet zo van in trouwens ;-))
    Zo heb ik dat met Valentijnsdag, de dag dat mijn moeder jarig was ... betekent voor mij meer dan eens per jaar lief zijn voor iemand of iets dergelijks ;-)

    Memories ....

    BeantwoordenVerwijderen